De AT (Advanced Technology) is het premiumvoertuig in de tankautospuiten line-up van Rosenbauer. Het voertuig voldoet aan alle nieuwe normen op het gebied van veiligheid en ergonomie, carrosserie- en brandbestrijdingstechniek, verlichting en design.
Naast het gewijzigde uiterlijk zijn er tegelijkertijd een aantal technische verbeteringen en innovaties aangebracht. Hiermee komen de bekende voordelen van dit allround brandweervoertuig nog beter naar voren: veilig en comfortabel, compact en wendbaar, intuïtief en eenvoudig, krachtig en efficiënt en niet in de laatste plaats betrouwbaar en duurzaam.
Wat het design betreft, is dat vooral te zien aan de nieuw ontworpen dakgalerij, de aantrekkelijk gevormde dakopbouw, het herziene dockingpaneel tussen de bestuurderscabine en de bemanningscabine, de nieuwe inkapseling van de pompkamer en het geheel nieuwe verlichtingsconcept.
Het nieuwe verlichtingspakket voor de AT bestaat uit maximaal 3 krachtige LED-strips, die ruimtebesparend en effectief in de dakgalerij zijn geïntegreerd. Met een optisch vermogen van 1650 lm/m en een kleurtemperatuur van 5.000 K zorgen ze voor een zeer heldere, daglichtachtige en verblindingsvrije verlichting. Bovendien kan de AT worden uitgerust met de roterende en zwenkbare LED FLEXILIGHT-lichtmast, die het zicht op afstand (8 x 4000 lm) kan verbeteren, naar boven kan schijnen en op één plek kan focussen. Daarnaast zijn er krachtige nieuwe LED-waarschuwingslichten op de nieuw ontworpen dakopbouw en aan de achterkant van de carrosserie geplaatst. Op verzoek kunnen er ook waarschuwingsknipperlichten op andere plaatsen worden geïnstalleerd.
Ook de vernieuwe achterklep is aan de binnenkant voorzien van nieuwe LED-strips om het werkgebied van de operator te verlichten zonder verblinding of schaduwen. In de bepakkingscompartimenten zijn aan drie zijden nieuwe LED-strips met hoge intensiteit gemonteerd, die vanuit elke hoek licht geven.
De AT wordt bediend via het nieuwe Rosenbauer RBC LCS-besturingssysteem. Dankzij de logische structuur en eenvoudige menu-navigatie met kleurgecodeerde functies en snelkeuzetoetsen, laat het altijd een intuïtief correcte en veilige bediening van zowel de blusinstallaties als alle andere elektronische componenten toe. Door de belangrijkste bedieningselementen te benadrukken, kunnen zelfs minder ervaren brandweerlieden de basisfuncties van de apparaten snel en gemakkelijk bedienen.
Alle relevante informatie wordt duidelijk weergegeven op nieuwe displays. Een nieuw 10-inch display wordt zowel aan de achterkant gebruikt om de brandblusapparatuur te bedienen als in de bestuurderscabine om verlichtingsapparatuur, signaleringssystemen, ingebouwde generatoren, etc. te bedienen. Dit hoge resolutie (1280 x 800) display is extreem helder (1000 cd / m2), maakt een brede kijkhoek (85 ° van alle kanten) mogelijk en heeft automatische dag/ nacht-omschakeling, die ook handmatig kan worden bediend. Het achterdisplay is tevens in hoogte verstelbaar.
Met de RFC Admix Variomatic wordt in de AT een nieuw doseersysteem voor directe injectie van schuim gebruikt. Het is verkrijgbaar in drie maten (12, 24 en 48 l/min) als enkel- of meerkanaalssysteem en levert schuim specifiek voor de uitlaten die de brandweer tijdens de inzet wil gebruiken. De andere uitlaten kunnen parallel met water worden gebruikt. Er kunnen maximaal 4 injectiepunten tegelijk worden aangevoerd en in de meerkanaalsuitvoering kunnen verschillende verhoudingen (0,1 tot 6% traploos instelbaar) voor de injectiepunten worden geselecteerd. Het systeem werkt met 24 V, het schuimmengsel wordt geleverd door een tandwielpomp en het schuim wordt direct bij de drukuitgangen achter de waterpomp gedoseerd.
Met de RFC Admix Variomatic kunnen vrijwel alle schuimverbindingen die tegenwoordig verkrijgbaar zijn, worden gebruikt, inclusief moderne fluorvrije schuimverbindingen.
De dubbele cabine van de AT, die in de carrosserie is geïntegreerd, biedt de inzittenden tijdens een inzet het hoogste niveau van veiligheid. Hij is gebouwd volgens de momenteel geldende ECE R29-richtlijnen en kan op alle stoelen worden voorzien van 3-punts veiligheidsgordels. De vier buitenste stoelen (in en tegen de rijrichting in) zijn uitgerust met gordelspanners en airbags om het hoofdgedeelte te beschermen bij een zijdelingse aanrijding. Alle toegankelijke elementen, niet alleen de handgrepen in de cabine maar ook de montageonderdelen in de carrosserie, zijn gemarkeerd door de signaalkleur oranje en zijn daardoor direct herkenbaar.
Ook de Rosenbauer draaitrap is opgenomen in het standaardrepertoire van de AT. Hierdoor kan de bemanning in iedere situatie snel en veilig in- en uitstappen. Zelfs met zware ademluchttoestellen en als de deur maar half geopend kan worden. De vloer en het plafond van de crewcabine zijn volledig vlak, waardoor het risico op letsel door struikelen of stoten van hoofden tot een minimum wordt beperkt.
Een belangrijk voordeel van de geïntegreerde dubbele cabine is het platte dak over de gehele lengte van de carrosserie. Dit maakt een optimale dakbelasting mogelijk en verhoogt de veiligheid bij het lopen op het dak. Het dak is toegankelijk via een opvouwbare ladder aan de achterkant van het voertuig.
De AT kan gebouwd worden op chassis van MAN, Mercedes Benz, Volvo en Scania met diverse wielbases en tot 18 ton totaalgewicht. Hij kan geïmplementeerd worden als brandweerwagen en als reddingsvoertuig, met geïntegreerde dubbele cabine of als squadronopbouw. De AT biedt brandweerkorpsen alles wat ze nodig hebben voor hun inzetten op de cruciale momenten.
Bekijk hieronder een aantal foto's van de 'nieuwe' Rosenbauer AT.
Kenbri is exclusief partner van Rosenbauer voor de Nederlandse markt. Wil je meer weten over de Rosenbauer AT of andere brandweervoertuigen? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs vertellen er graag meer over.
Bel 0187-49 35 88 of vul het contactformulier in.
Meer weten over Kenbri en onze producten en diensten?
Bel ons! Telefoonnummer: 0187 49 35 88