Defensie krijgt als eerste krijgsmacht ter wereld de beschikking over 2 hybride brandweervoertuigen. Defensie tekende daarvoor onlangs een innovatieovereenkomst met de Oostenrijkse firma Rosenbauer. Kenbri zal, als vertegenwoordiger van Rosenbauer voor de Nederlandse markt, dit project mede begeleiden.
De Koninklijke Luchtmacht en het Materieellogistiek Commando Land (MatlogCo) gaan samen met Rosenbauer de nieuwe voertuigen verder ontwikkelen. Het duurt naar verwachting zeker nog 1 jaar voor de bluswagens klaar zijn. Daarna voert Defensie haar brandweeractiviteiten grotendeels elektrisch en emissievrij uit.
De aanschaf betekent een primeur binnen de Defensiewereld . "Nergens ter wereld rijdt de brandweer van de krijgsmacht met zulke geavanceerde voertuigen rond," zegt Caroline Waijers, die als clustermanager bij MatlogCo onder andere verantwoordelijk is voor brandbestrijdingsmiddelen.
Met de nieuwe wagens voorziet Defensie in een behoefte die is gebaseerd op nieuwe benaderingen en technologieën binnen de brandweer. Ook Brandweer Amsterdam-Amstelland, de Berlijnse brandweer en de Dubai Civil Defence draaien mee in dit ontwikkeltraject van Rosenbauer. Iedere partij ontwikkelt daarin zijn eigen wagen, verklaart Waijers: "Voor de brandweer in Berlijn is het bijvoorbeeld wenselijk dat het voertuig snel wendbaar is in de stadsstraten. Bij ons moet de wagen geschikt zijn voor vliegtuigbranden. Het kan wel zijn dat we van elkaar kunnen leren. Wat bij de één werkt, zou bij een ander ook kunnen werken."
De productnaam RT staat voor Revolutionary Technology. De eerste hybride brandweerauto beschikt onder meer over een Volvo Penta elektrische aandrijflijn en een dieselaangedreven BMW Range Extender, permanente vierwielaandrijving en extra achterasbesturing. Hij kan hierdoor zowel op de weg als off the road uit de voeten. De brandweercrew zit niet langer in rijen achter elkaar, maar in een soort commandovoering aan een ronde tafel, zodat onderlinge communicatie beter mogelijk is. Ergonomisch is de auto ook een hele vooruitgang, stelt Waijers. "Zo hoeft de brandweerman de auto niet meer in te klimmen, maar is de opstap laag, vergelijkbaar met een stoeprandje."
Bluskanonnen kunnen worden bediend met een tablet, zodat de brandweerman niet bij het voertuig hoeft te staan. Ook de verlichting is sterk verbeterd. In het ontwikkeltraject wordt bekeken in hoeverre robot- en dronetechnieken kunnen worden ingezet.
De nieuwe voertuigen gaan eerst naar het Brandweer Opleiding en Training Centrum (BOTC) in Woensdrecht. Daarna zal 1 exemplaar rouleren tussen de verschillende defensie-onderdelen. In een later stadium wordt besloten of er meer voertuigen worden aangeschaft.
Hoofd Brandweer Opleiding en Training Centrum Vliegbasis Woensdrecht, kapitein Willem van Laar zegt over dit project: “We zijn zeer verheugd om als opleiding- en trainingscentrum van de luchtmacht als eerste onderdeel binnen Defensie met de nieuwe brandweervoertuigen te mogen werken. Daarnaast is het fijn om een steentje bij te kunnen dragen aan het verder verduurzamen van Defensie door de aanschaf van hybride voertuigen.”
Bron: Ministerie van Defensie / MatlogCo
Wil je meer weten over de hybride brandweervoertuigen van Rosenbauer of andere voertuigen die wij kunnen leveren? Neem dan gerust contact met ons op, we vertellen er graag meer over.
Bel 0187-49 35 88 of vul het contactformulier in.
Meer weten over Kenbri en onze producten en diensten?
Bel ons! Telefoonnummer: 0187 49 35 88