Numansdorp / Rotterdam --- Kenbri Fire Fighting heeft van ProRail (onder toezicht van Kappetijn, adviseurs in industriële veiligheid) de unieke opdracht gekregen een blustrein te bouwen. Het is niet alleen de eerste Nederlandse blustrein, maar in deze configuratie zelfs de eerste ter wereld. ProRail zal de trein na oplevering stationeren op het emplacement aan de Rotterdamse Waalhaven.
Een flinke klus waarbij de deadline de grootste uitdaging was. Half december 2020 begonnen de eerste gesprekken waarbij de oplevering op één maart als eerste en onomstotelijk vastgelegd werd. Een deadline zoals geen ander ooit tevoren. De gesprekken en voorbereidingen voor de trein liepen door tot half januari, waarna het akkoord volgde. Kenbri kon aan de slag.
Van half januari tot en met de eerste week februari werden de technische tekeningen verder uitgewerkt en de overige specialisten benaderd om dit project in recordtijd op te leveren. Samen met de verschillende gespecialiseerde partners en onderaannemers moest het project binnen zes weken operationeel, getest en opgeleverd zijn.
De zevenenzestig meter tellende blustrein bestaat uit een locomotief en drie draagwagons. Hierop zijn alle voorzieningen gebouwd die nodig zijn voor adequate bestrijding van brand op het emplacement: een fire fighting container met pomp, svm-tank, schuimmengsysteem, 8.000 liter schuimvormend middel en aansturingstechniek, meerdere watertanks en twee blusmonitoren. De totale watercapaciteit is 150.000 liter. Zo nodig kunnen de tanks gedurende de calamiteit bijgevuld worden zodat veilige en continue inzet gegarandeerd blijft.
Daarnaast is de trein en de bediening van de blusmonitoren geheel op afstand bestuurbaar. Hierdoor worden de gevaren voor de blussende manschappen tot een minimum beperkt. “Eigenlijk hebben we een gigantische blusrobot gemaakt”, aldus projectleider Joost van Hagen
Het emplacement aan de Waalhaven is ingericht voor het
verwerken van treinverkeer van en naar diverse bedrijven
in en om de Rotterdamse haven.
Vanaf dit terrein worden treinen en treindelen verder geleid naar Kijfhoek. Op Kijfhoek wordt gerangeerd, worden treinen samengesteld voor vervoer verder Europa in. Andersom worden treinen uit heel Europa via Kijfhoek onder andere naar Waalhaven Zuid geleid. De hoofdactiviteiten bestaan uit het wisselen van locomotieven, samenstellen, opstellen en laten overstaan van treinen en rangeerdelen.
Er wordt gehandeld met een grote diversiteit aan goederen, waaronder ook (brand)gevaarlijke stoffen die zijn opgeslagen in (tank)containers.
De trein is ruim een maand operationeel, getest én opgeleverd; een wereldwijd unicum is in een wereldrecordtijd gerealiseerd. Daarnaast heeft ProRail de hele maand maart gebruikt om met realistische scenario’s te testen en is de gehele infrastructuur voor deze operatie afgerond en opgeleverd.
“We zijn er ontzettend trots op dat we deze opdracht voor ProRail mogen uitvoeren,” zegt Arjo Horsten, directeur van Kenbri’s businessunit Industrie. “Binnen zes weken hebben we de gehele trein, van technische tekening tot en met de operationele oplevering, kunnen afronden. Een gigantische uitdaging die we samen met ons hele team en al onze leveranciers voor elkaar gekregen hebben. Een wereldwijd unicum is in een wereldrecordtijd gerealiseerd en daar zijn we natuurlijk supertrots op”.
Meer weten over Kenbri en onze producten en diensten?
Bel ons! Telefoonnummer: 0187 49 35 88